Kā droši veikt pirkumus internetā?

Mūsu dienās, kad gandrīz teju visu, ko vien sirds vēlas un var iedomāties, ir iespējams iegādāties tiešsaistē internetā, plašs medību lauks paveras arī tādiem negodīgiem darboņiem, kuru vienīgais mērķis ir apzagt vai apkrāpt pircējus. Nu jau ir zināmas ļoti daudz krāpšanas shēmu, kas saistās ar iepirkšanos internetā. Tieši tāpēc ir svarīgi zināt, kā iepirkties tiešsaistē maksimāli drošāk, un lai pēc tam varētu izbaudīt pilnībā to, ko spēj sniegt iepirkšanās tiešsaistē no absolūti jebkuras vietas pasaulē.

Ir vesels pasākumu kopums, kas būtu jāievēro un jānoskaidro, lai varētu sevi pasargāt un izvairīties no pārpratumiem un raizēm, veicot savus iepirkumus internetā. Piemēram, noteikti ir vērts pārliecinieties par tādu sīkumu kā pašu interneta vietnes adresi, proti, vai pirms vietnes adreses parādās burtu salikums https:// nevis vienkārši “http”. Vietnes adresei ir jākļūst par https:// brīdī, kad uzsākat maksājumu par izvēlēto preci, tad ir zināms, ka vietne maksājumiem ir droša. Noteikti vispirms iepazīstiet konkrēto interneta vietni, pirms tajā veicat pirkumus. Vislabāk pirkumu veikšanai izmantot tikai tādus interneta veikalus, kas ir jau pārbaudīti un pazīstami vai nu pašam, vai arī plašajā paziņu lokā.

Tātad – pirms izvēlētā pirkuma veikšanas tiešsaistē ir ļoti vēlams pārbaudīt, vai tirgotāja mājas lapā ir atrodama un norādīta sekojoša informācija pircējam:

  • tiešsaistes vietnes tirgotāja vai pārdevēja vārds vai nosaukums un tā ģeogrāfiskās atrašanās adrese (īsts un godīgs uzņēmums uzrādīs uzņēmuma adresi un telefona numuru, lai ar to būtu iespējams sazināties);
  • noskatītās preces pilna cena (ar visiem nodokļiem un papildus izmaksām, kas var rasties, piemēram, piegādes maksa), samaksas forma un pieejamās valūtas;
  • preces pasūtīšanas procedūra izklāstīta soli pa solim;
  • ir pieejams preces piegādes laika grafiks;
  • gadījumā, ja preces pārdošanas un izcelsmes vieta atrodas ārpus Eiropas Savienības (arī Spānijas) robežām, informācija par preces iespējamo aplikšanu ar muitas nodokli;
  • pirkuma veikšanas noteikumi, lai precīzi zinātu gan savas kā pircēja, gan arī tirgotāja tiesības, pienākumus un saistības pirkšanas līguma turpmākā izpildē;
  • informāciju par interneta veikala drošības garantijām preces kvalitātē;
  • informāciju par interneta veikala drošības garantijām pircēja personiskas un konfidenciālas informācijas nenonākšanai interneta tīkla plašumos;
  • preces atgriešanas noteikumi, gadījumiem, ja ar saņemto preci nebūsiet apmierināts;
  • kāda ir interneta vietnes pircēju konfidencialitātes politika, lai jūsu norādītā informācija netiktu ļaunprātīgi izmantota nelikumīgiem nodarījumiem.

Brīdī, kad prece ir izvēlēta, pirms maksājuma veikšanas rūpīgi jāpārskata preces iegādes līgums, pievēršot uzmanību šīm lietām:

  • vai e-komersants ir norādījis pārdevēja nosaukumu un pilnu adresi;
  • preces un/vai pakalpojuma smalks un preces specifikai atbilstošs apraksts;
  • pilna preces cena ar visiem nodokļiem, piegādes izdevumiem;
  • preces samaksas un piegādes veids vai, ja tas ir pakalpojums, tā izpildes process;
  • pircēja atteikuma tiesības;
  • pirkuma līguma darbības laiks un iespējamais līguma laušanas process un noteikumi;
  • garantijas vai pirkuma apkope, ja tāda ir nepieciešama un tirgotāja paredzēta;
  • līguma veids – beztermiņa līgums vai uz noteiktu laiku noslēgts, cik ilgu.

Kad pirkums ir veikts interneta vietnē, noteikti būtu nepieciešams pārbaudīt maksājuma kartes vai bankas konta atlikumu, tādā veidā pārliecinoties, ka ir samaksāta tieši tāda summa, kāda bija norādīta interneta vietnes rēķinā. Ja gadījumā bilances izrakstā rodas neatbilstības, nekavējoties nepieciešams sazināties ar savu banku, kas savukārt jau sakontaktēsies ar pārdevēju.

Tavas tiesības, iepērkoties internetā Latvijā

Šodien nu jau gandrīz visi Latvijas uzņēmēji piedāvā savu preci nopirkt ne tikai veikalu tīklos, bet arī tiešsaistē – internetā. Patērētājam veikt pirkumu internetā ir ļoti ērti, tomēr jāsaka, ka tas saistās ar noteiktu risku. Svarīgākais priekšnoteikums šādu pirkumu veikšanai internetā – vienmēr pirms pirkuma pārbaudīt, cik droša ir interneta vietne, kurā plānojat iepirkties. Un atcerieties arī, ka naudu internetā ir daudz vieglāk iztērēt nekā dzīvē, tāpēc ir jābūt vēl uzmanīgākam un jāatrunā sevi no kredītiem (jeb kā tos dēvē Rumānijā – imprumut rapid vai par citos gadījumos credite rapide pentru restantieri)

Nenoliedzams ir fakts, ka iepirkties internetā mūsdienās ir ļoti ērti – līdz pirkumam nepieciešami vien pāris klikšķu. Tomēr vēl arvien daudzu pieredze ir kā liecība tam, ka internetā nopirktā prece var izrādīties tāds kā „kaķis maisā”. Tā bieži neatbilst nedz internetā atainotajai fotogrāfijai, nedz arī precei pievienotajam aprakstam.

Kādas tad ir tavas patērētāja tiesības, ja vēlies iepirkties Latvijas interneta veikalos? Pirmām kārtām, kad patērētājs pērk preci interneta vietnē, viņš ar konkrēto tirgotāju slēdz, tā saucamo, distances līgumu. Par distances līgumu to sauc tāpēc, ka vienošanās starp pusēm notiek neklātienē. Pats patērētājs un tirgotājs, kas viņam preci pārdod, fiziski klāt viens otram neatrodas. Distances līgums attiecas arī uz gadījumiem, kad pircējs ir pasūtījis preci interneta veikalā, bet samaksu par to veic uz vietas – ierodoties pakaļ precei uz interneta vietnes biroja telpām.

Galvenais trūkums iepērkoties internetā ir tas, ka pircējam nav iespējas nedz apskatīt, nedz arī novērtēt izvēlētās preces faktisko izskatu, kā to, piemēram, iespējams paveikt uz vietas veikalā. Tomēr patērētāju aizsardzībai Latvijas normatīvajos aktos ir speciāli paredzētas dažādas tiesības, kuras paredz veidus, kā patērētājiem no preces atteikties, ja konkrētā prece neatbilst pircēja prasībām.

Likumā noteiktas vairākas nianses, kuras jāievēro iepērkoties internetā:

  1. Pērkot preci vai pakalpojumu interneta vietnē, pircējs ar tirgotāju noslēdz jau pieminēto distances līgumu.
  2. Preces vai pakalpojuma pircējam ir tiesības 14 dienu laikā no brīža, kad saņemta prece, no šīs preces atteikties. Šis noteikums attiecas uz jebkāda veida distances līgumu, arī tad, ja preces ir iegādātas pa telefonu. Protams, pircējs ar pārdevēju drīkst vienoties arī par garāku atgriešanas termiņu konkrētām precēm.
  3. Lai pircējam būtu iespēja no preces atteikties, pārdevējam papildus kopā ar preci pircējam ir jānogādā arī rakstveida veidlapa atteikumam. Tātad, tas nozīmē, ka pārdevējam preces vai pasūtījuma nodošanas laikā ir jāizsniedz arī preces atteikuma veidlapa, kurā jānorāda sekojošais – preces pārdevēja nosaukums, tā adrese un apraksts par atteikuma tiesībām. Šāda veida veidlapa pircējam būs jāaizpilda, kad atteikuma gadījumā viņš sūtīs preci atpakaļ. Pat ja interneta vietne minēto atteikuma veidlapu neiekļauj sūtījumā, pircējam tik un tā ir tiesības atkāpties no līguma vienpusīgi. Šādos gadījumos savas atteikuma tiesības pircējam ir iespējams izmantot pat viena gada laikā. Noteikti jāpiemin, ka izdevumi par nevēlamās preces nogādāšu atpakaļ pārdevējam ir jāsedz pircējam. Ne reizi vien ir dzirdēts par situācijām, kad interneta veikals preces atgriešanas brīdī pēkšņi vairs nav pieejams, ir pārtraucis savu darbību. Šajos gadījumos pircējam būtu jāvēršas pie tās juridiskās personas, kurai patērētājs samaksājis par preci un kura norādīta preces piegādes papīros vai pievienotajā rēķinā.

Ar 2016. gada februāra vidu ir sākusi darboties arī īpaša Platforma pircēja un pārdevēja strīdu izšķiršanai tiešsaistē.

Iepērkoties internetā ir jāatceras, ka ir arī tādas preces un pakalpojumi, no kurām pēc to iegādes vairs nevar atteikties. Kā piemēru var minēt, drukātās preses iegādi un abonēšanu, pasūtot preces, kuras dažādu veselības vai higiēnisku apstākļu dēļ nedrīkst atgriezt atpakaļ (piemēram, apakšveļa), kā arī koncerta un aviobiļetes.

Kā atgriezt preci ārzemju interneta veikalam?

Pateicoties Latvijas dalībai Eiropas Savienībā, visi Latvijas tiesību akti aktuālajā patērētāju tiesību aizsardzības sfērā ir precīzi pielāgoti visām Eiropas Savienības prasībām. Noteikumi par preces atgriešanu ir vienādi gan Latvijas tirgotāju interneta veikaliem, gan arī pasūtot preces no veikaliem, kas bāzēti citās Eiropas Savienības valstīs. Tātad preces vai pakalpojuma pārdevējam ir pienākums veikt piegādi 30 dienu laikā kopš brīža, kad prece vai pakalpojums ir pasūtīt. Un, atgriežot preci atpakaļ pārdevējam, pircējam ir jāapmaksā tikai preces atgriešanas izsūtīšanas samaksa. Ja izvēlētā prece vai pakalpojums ir iegādāta Eiropas Savienībā reģistrētā interneta vietnē, pircējs drīkst izmantot savas tiesības preci vai pakalpojumu atgriezt 14 dienu laikā no tā iegādes brīža, saņemot atpakaļ par preci samaksāto naudu.

Gadījumos, kad sešu mēnešu laika periodā ir konstatēts, ka iegādātā prece izrādījusies brāķis, pircējam ir visas tiesības pieprasīt, lai minēto brāķēto preci tirgotājs samaina vai salabo, vai arī atgriež samaksāto naudu. Vispareizākais veids, kā risināt strīdu par neatbilstošu preci, ir vispirms vērsties pie preces pārdevēja un mēģināt mutiski atrisināt radušos situāciju. Ja tomēr interneta veikals pircēja sūdzības ignorē vai arī nepiekrīt viedoklim par preces nepilnībām, tad pircējam pie minētā tirgotāja jāvēršas jau ar rakstisku iesniegumu, nosūtot to pa pastu uz tirgotāja juridisko adresi. Ja pēc izsūtītās rakstiskas sūdzības interneta veikals problēmu turpina nerisināt vai arī vienkārši nesniedz nekādu atbildi uz pircēja nosūtīto sūdzību, būs jāvēršas pēc palīdzības šajā iestādē – Eiropas Patērētāju informēšanas centrs, šis centrs atrodas Latvijā (ECC Latvia). ECC Latvia var sniegt konsultācijas pircējam jebkurā gadījumā, kurā izvērsies strīds ar preces tirgotāju jebkurā citā Eiropas Savienības valstī.

Kā ar gadījumiem, kad preces tirgotāja interneta veikals reģistrēts jau ārpus Eiropas Savienības robežām? Šajos gadījumos, diemžēl, vietējie patērētāju tiesību aizsardzības centri nebūs kompetenti sniegt palīdzību pircējam lietas atrisinājumā. Ieteicams sūdzības iesniegt jau starptautiskā līmenī tam izveidotajā tiešsaistes strīdu risināšanas interneta tīklā – econsumer.gov (tas gan gadījumos, ja konkrētā valsts ir iesaistīta šajā projektā).

Papildus ir jāatceras, ka sūdzību vai krāpšanas gadījumos, kad iesaistīts nevis komersants, bet gan konkrēta privātpersona, kura ir apkrāpusi interneta pircēju, tad ar iesniegumu ir jāvēršas savas valsts policijā. Arī gadījumos, ja šī persona – krāpnieks, ir dzīvojošs ārzemēs.

Nesen tika izveidota Eiropas Komisijas interneta vietne, kas darbojas kā platforma strīdu izšķiršanai tiešsaistē internetā. Platformas galvenais mērķis ir dot patērētājiem un tirgotājiem vienotu piekļuves punktu, kurā spētu panākt strīdu izšķiršanu ārpus tiesas sienām. Platforma paredzēta tieši strīdiem, kas ir saistīti ar preču vai pakalpojumu iegādi interneta vidē. Kā tā darbojas? Ja prece ir izrādījies brāķis, šī platforma dod iespēju pircējam iesniegt sūdzību, lai konkrēto strīdu varētu izskatīt alternatīvs izskatītājs tieši tajā valstī, kur tirgotājs ir reģistrēts. Tomēr jāmin, ka pati platforma pati par sevi strīdus nerisinās, tā nosūtīs ziņu strīdā iesaistītajam tirgotājam par to, ka pircējs ir iesniedzis sūdzību. Papildus šai inovatīvajai platformai turpinās darboties arī ikvienā Eiropas Savienības valstī izveidotie kontaktpunkti, piemēram, Latvijā šāda kontaktpunkta funkcijas jau pilda Eiropas Patērētāju informēšanas centrs (ECC Latvia). Ir noteikts, ka saziņa ar minētajiem kontaktpunktiem norisināsies rakstiskā veidā. Tomēr tas neizslēdz gadījumus, kad patērētājam rodoties nepieciešamībai, viņš drīkstēs klātienē apmeklēt Eiropas Patērētāju informēšanas centru. ES patērētāju kontaktpunktu pats galvenais uzdevums ir sniegt visa veida palīdzību abām pusēm, ja tāda būs nepieciešama. It īpaši gadījumos, kad strīdu izšķirt, izmantojot platformu, nebūs iespējams.