Tavas tiesības, iepērkoties internetā Latvijā

Šodien nu jau gandrīz visi Latvijas uzņēmēji piedāvā savu preci nopirkt ne tikai veikalu tīklos, bet arī tiešsaistē – internetā. Patērētājam veikt pirkumu internetā ir ļoti ērti, tomēr jāsaka, ka tas saistās ar noteiktu risku. Svarīgākais priekšnoteikums šādu pirkumu veikšanai internetā – vienmēr pirms pirkuma pārbaudīt, cik droša ir interneta vietne, kurā plānojat iepirkties. Un atcerieties arī, ka naudu internetā ir daudz vieglāk iztērēt nekā dzīvē, tāpēc ir jābūt vēl uzmanīgākam un jāatrunā sevi no kredītiem (jeb kā tos dēvē Rumānijā – imprumut rapid vai par citos gadījumos credite rapide pentru restantieri)

Nenoliedzams ir fakts, ka iepirkties internetā mūsdienās ir ļoti ērti – līdz pirkumam nepieciešami vien pāris klikšķu. Tomēr vēl arvien daudzu pieredze ir kā liecība tam, ka internetā nopirktā prece var izrādīties tāds kā „kaķis maisā”. Tā bieži neatbilst nedz internetā atainotajai fotogrāfijai, nedz arī precei pievienotajam aprakstam.

Kādas tad ir tavas patērētāja tiesības, ja vēlies iepirkties Latvijas interneta veikalos? Pirmām kārtām, kad patērētājs pērk preci interneta vietnē, viņš ar konkrēto tirgotāju slēdz, tā saucamo, distances līgumu. Par distances līgumu to sauc tāpēc, ka vienošanās starp pusēm notiek neklātienē. Pats patērētājs un tirgotājs, kas viņam preci pārdod, fiziski klāt viens otram neatrodas. Distances līgums attiecas arī uz gadījumiem, kad pircējs ir pasūtījis preci interneta veikalā, bet samaksu par to veic uz vietas – ierodoties pakaļ precei uz interneta vietnes biroja telpām.

Galvenais trūkums iepērkoties internetā ir tas, ka pircējam nav iespējas nedz apskatīt, nedz arī novērtēt izvēlētās preces faktisko izskatu, kā to, piemēram, iespējams paveikt uz vietas veikalā. Tomēr patērētāju aizsardzībai Latvijas normatīvajos aktos ir speciāli paredzētas dažādas tiesības, kuras paredz veidus, kā patērētājiem no preces atteikties, ja konkrētā prece neatbilst pircēja prasībām.

Likumā noteiktas vairākas nianses, kuras jāievēro iepērkoties internetā:

  1. Pērkot preci vai pakalpojumu interneta vietnē, pircējs ar tirgotāju noslēdz jau pieminēto distances līgumu.
  2. Preces vai pakalpojuma pircējam ir tiesības 14 dienu laikā no brīža, kad saņemta prece, no šīs preces atteikties. Šis noteikums attiecas uz jebkāda veida distances līgumu, arī tad, ja preces ir iegādātas pa telefonu. Protams, pircējs ar pārdevēju drīkst vienoties arī par garāku atgriešanas termiņu konkrētām precēm.
  3. Lai pircējam būtu iespēja no preces atteikties, pārdevējam papildus kopā ar preci pircējam ir jānogādā arī rakstveida veidlapa atteikumam. Tātad, tas nozīmē, ka pārdevējam preces vai pasūtījuma nodošanas laikā ir jāizsniedz arī preces atteikuma veidlapa, kurā jānorāda sekojošais – preces pārdevēja nosaukums, tā adrese un apraksts par atteikuma tiesībām. Šāda veida veidlapa pircējam būs jāaizpilda, kad atteikuma gadījumā viņš sūtīs preci atpakaļ. Pat ja interneta vietne minēto atteikuma veidlapu neiekļauj sūtījumā, pircējam tik un tā ir tiesības atkāpties no līguma vienpusīgi. Šādos gadījumos savas atteikuma tiesības pircējam ir iespējams izmantot pat viena gada laikā. Noteikti jāpiemin, ka izdevumi par nevēlamās preces nogādāšu atpakaļ pārdevējam ir jāsedz pircējam. Ne reizi vien ir dzirdēts par situācijām, kad interneta veikals preces atgriešanas brīdī pēkšņi vairs nav pieejams, ir pārtraucis savu darbību. Šajos gadījumos pircējam būtu jāvēršas pie tās juridiskās personas, kurai patērētājs samaksājis par preci un kura norādīta preces piegādes papīros vai pievienotajā rēķinā.

Ar 2016. gada februāra vidu ir sākusi darboties arī īpaša Platforma pircēja un pārdevēja strīdu izšķiršanai tiešsaistē.

Iepērkoties internetā ir jāatceras, ka ir arī tādas preces un pakalpojumi, no kurām pēc to iegādes vairs nevar atteikties. Kā piemēru var minēt, drukātās preses iegādi un abonēšanu, pasūtot preces, kuras dažādu veselības vai higiēnisku apstākļu dēļ nedrīkst atgriezt atpakaļ (piemēram, apakšveļa), kā arī koncerta un aviobiļetes.